سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی منابع ارشد و دکتری93

87/9/21
6:41 ع

 

 

 

همواره اهداف سرمایه‌گذاری خود را به خاطر داشته باشید:

به مانند همه سرمایه‌گذاری‌ها، اول باید اهداف موردنظر خود را در سرمایه‌گذاری مشخص نمایید. این اهداف شامل ریسک و بازده مورد قبول شما، مدت زمان مورد نظر، بودجه و نوع بازده مورد نظرتان (به صورت سهم جایزه یا نقدی) و موارد دیگر می‌گردد. انتخاب شما از سهام بستگی مستقیم به اهداف شما دارد. بسیاری از سهام دارای ریسک‌های بالایی هستند و به همین خاطر سود پیشنهادی آنها بسیار بالاست و در مقابل بسیاری از سهام از حالت پایدارتری برخوردار بوده و سود پیشنهادی پایین‌تری دارند. به خاطر داشته باشید که سرمایه‌گذاری با دیدگاه طولانی مدت که وجوه جاری خود را صرف خرید سهام کرده و در طولانی‌ترین زمان ممکن به انتظار بازده می‌نشیند، نفع بسیار می‌برند و این یک قانون است.

اگر به تمام این موارد گفته شده اطمینان ندارید از یک بنگاه مشاوره سهام کمک بگیرید یا از کسی که در این مورد تجربه بسیار دارد درخواست مشاوره نمایید.

5- ارزش مقداری یک سهم چیست؟

قیمت یک سهم نقش اساسی در تصمیم سرمایه‌گذاری بازی می‌کند. ولی این سوال بسیار با اهمیت است که چه مقدار برای پرداخت یک سهم مناسب است. البته شما با توجه به درآمدهای آینده یک سهم را با قیمت پیشنهادی می‌خرید و در آینده نزدیک نیز صاحب آن منفعت خواهید شد ولی باید توجه داشت که به مثابه آن مثال معروف که <هر چه پول بدهید آش می‌خورید> هر چه سرمایه‌‌گذاری شما در یک سهام پویا بیشتر باشد، منفعت بیشتری انتظار شما را خواهد کشید.

کار بعدی شما یافتن یک ارتباط منطقی میان عملکرد شرکت و قیمت بازار سهام آن است. استفاده از سایر اطلاعات صادره شرکت‌ها در مورد هر سهم کمک زیادی به شما می‌کند. نگاه نزدیکی به موارد زیر داشته باشید:

سود هر سهم چه مقدار است؟

خالص دارایی‌های مشهود برای هر سهم چه مقدار است؟

نسبت سود به قیمت سهم چه مقدار است؟

به خاطر داشته باشید که این موارد را در صورت‌های مالی ارائه شده توسط شرکت‌ها به دست خواهید آورد. اگر قیمت بازار سهام شما بالاتر از قیمت سهم پیشنهادی باشد، بهترین زمان خرید الان است و درست برعکس اگر این دو مکان عوض شود بهترین زمان فروش است.

 

 

 


6- چگونه می‌توانیم عملکرد این شرکت را ارزیابی کنیم؟

برای ارزیابی سودمندی و سایر توانمندی‌های بالقوه یک شرکت نیاز به تحقیق ویژه‌ای داریم. این تحقیق ویژه شامل موارد زیر می‌شود:

الف - عملکرد مالی گذشته و برنامه‌ ملی پیش‌بینی شده شرکت را مورد ارزیابی قرار دهید. این ارزیابی مطمئنا با نسبت‌های مالی شرکت برای به‌دست آوردن روند حرکتی شرکت و مقایسه آن با سایر شرکت‌ها همراه خواهد بود. نسبت‌های مهم عبارتند از: نسبت‌های سرمایه در گردش (نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام و خالص پوشش بهره). نسبت بازگشت و سودمندی (بازگشت برروی حقوق صاحبان سهام و بازگشت برروی دارایی‌ها). خالص دریافت هر سهم و سایر نسبت‌های عملکردی بازار نظیر قیمت حاصل شده
PER، سود سهام تقسیم شده و خالص دارایی مشهود نسبت به هر سهم. اگر در رابطه با به دست آوردن این اطلاعات از هر نظر مشکل دارید، پیشنهاد می‌گردد که با یک مشاور در ارتباط باشید.

ب - سهم بالقوه شرکت در بازار را مورد شناسایی قرار دهید. اینکه یک شرکت چه سهمی از بازار را در اختیار دارد از اهمیت برخوردار است.

ج - میزان رقابت‌پذیری محصولات یا خدمات ارائه شده توسط شرکت را ارزیابی کنید.

ز- ساختار مدیریتی شرکت را از لحاظ کیفیت، تجربه و خوشنامی شناسایی کنید.

ه - امتیازات ویژه‌ای را که شرکت دارا می‌باشد و امکان داشتن آن برای رقبا نیست را موردنظر داشته باشید. این امتیازات نظیر: چشم‌انداز اقتصادی شرکت، روش‌های خاص تولید، تحقیق و توسعه مقتدر یا محصولات غیرقابل کپی شدن و ... می‌باشند. این امتیازات در روزنامه‌های اقتصادی و ویژه‌نامه‌های بورس منتشر می‌گردد.


مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
لوگوی دوستان
 
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ